Lidové noviny: Majáček nelze použít ani v nouzi / Nelegální maják nelze omluvit

01.04.2014 00:00

Tento den vyšel článek v Lidových novinách:

Majáček nelze použít ani v nouzi

Údaje o počtu řidičů potrestaných za zneužití modrého majáku nemá ani policie, ani ministerstvo dopravy. Není tak jasné, zda je nedávná jízda děkana Národohospodářské fakulty VŠE Miroslava Ševčíka běžnou praxí, či spíše výjimkou. 
Legálně majáky používá několik tisíc vozů. Podle odcházejícího šéfa BESIP Romana Budského však naprostá většina z nich patří policii, hasičům či nemocnicím. "Ze soukromých řidičů je využívá jen několik desítek," tvrdí. O to víc by však mohlo být lidí, kteří švindlují. Z "civilistů" mají právo majáčky používat zejména politici a zaměstnanci dopravních služeb, řekl Lidovkám.cz Budský. Mezi ty ale děkan Vysoké školy ekonomické nepatří. 
Ševčík proto nyní za neoprávněné užití majáčku na ucpané dálnici D5 může čelit pokutě do dvou a půl tisíce korun. Dalších deset tisíc by ale mohl zaplatit za jízdu v protisměru. Policie by mu rovněž měla strhnout sedm trestných bodů. 
Ekonom se hájil tím, že v autě vezl člověka, který nutně potřeboval lékařskou pomoc. Svědci ale jeho verzi nepotvrdili. "Stál jsem za ním půl hodiny a rozhodně nevypadal nervózní z toho, že by jeho pasažér potřeboval akutní pomoc," vypověděl serveru Lidovky.cz Pavel Uretšlégr. 
Ševčík by ovšem majáček nesměl využít ani v případě, kdy by ve voze vážně nemocného vezl. 
"Pokud třeba budete mít maják načerno v kufru, přijedete k dopravní nehodě, tam bude někdo na hraně života a smrti a vy řeknete, že ho raději odvezete do nemocnice, protože na příjezd sanitky nelze čekat, tak ani v této situaci ho legálně použít nelze," vysvětluje Budský. "Můžete používat pouze dálková světla nebo klakson," dodává. 
 

Nelegální maják nelze omluvit

Ani případ, kdy je někdo na hraně života a smrti, nikoho neopravňuje k nelegálnímu použití majáku, říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz Roman Budský, končící šéf BESIP. 
 
- LN Když máme pocit, že někdo používá maják neoprávněně, má cenu zapsat si SPZ a nahlásit to? 
 
Je možné oznámit to policii, která by to měla řešit. Ale je otázka, zda se člověk, který je nahlášen, přizná, že to skutečně udělal. 
 
- LN A pokud ho budeme mít na záznamu jako v případě děkana Miroslava Ševčíka, kterého nafotil na dálnici D5 jeden z řidičů? 
 
Ano, pokud ho budeme mít třeba nahraného a je vidět, že řidič připevnil maják, pustil ho a vozidlo vyrazilo vpřed, tak by to mohl být určitý důkaz. Ale záleží na správním úřadě, zda to jako důkaz uzná. 
 
- LN Může nějaká mimořádná událost použití nepovoleného majáku ospravedlnit? Děkan Ševčík uvedl, že měl v autě nemocnou osobu. 
 
Maják nemůžete použít ani v případě nouze. To znamená, že pokud budete mít maják načerno v kufru, přijedete k dopravní nehodě, tam bude někdo na hraně života a smrti a vy řeknete, že ho radši odvezete do nemocnice, protože na příjezd sanitky nelze čekat, tak ani v tomto případě ho nemůžete legálně použít. Můžete používat dálková světla, klakson, ale ani uvedený příklad vás neopravňuje k použití majáku. 
 
- LN Právo přednostní jízdy za využití modrého majáku se vztahuje na vybrané osoby nebo na konkrétní vozy? 
 
Nejsem si jistý, jak je tomu v případě vládních činitelů. Řekl bych, že v tomto případě se majáček vztahuje na osobu, nikoli na konkrétní vůz. Protože třeba ministr může měnit auta dle potřeby. Ale v případě třeba dopravních podniků se povolení váže k vybraným SPZ. Třeba dopravní podnik v Liberci má k dispozici jeden maják, to znamená jedno pohotovostní zásahové vozidlo, na které ho umístí. Pražský dopravní podnik má nárok nejvýše na 20 majákem označených vozidel. 
 
- LN Má policie seznam SPZ s právem přednostní jízdy, a je tedy možné rychle ověřit, zda nahlášené vozidlo maják užívat může? 
 
Myslím, že oprávněné podniky seznam SPZ dávají. Určitě to evidované je. Kdyby pak došlo k nějakému sporu, zda dané auto mělo maják oprávněně, nebo ne, tak to samozřejmě ověřit lze. 
 
- LN Máte představu, kolik vozů s modrými majáky jezdí? 
 
Když započítáte i sanity, hasiče a policii, tak to je v řádu tisíců. 
 
- LN Samozřejmě, ale pokud se bavíme pouze o těch ostatních uživatelích? 
 
Pak už je to jen v řádu desítek kusů. Tedy vybraní politici či dopravní podniky, jejichž vozy se potřebují rychle dostat na místo nehody. Ale pak jsou tu samozřejmě ještě ti, kteří je mají načerno. 

 

—————

Zpět